Unbestimmtheitsrelation
Marcel denkt nach über den einstigen Wunsch Albertines, die Abendgesellschaft bei Verdurins zu besuchen, bei der auch Madmoiselle Vinteuil zugegen sein sollte, und darüber, wie sehr er diesen Wunsch fehlinterpretiert haben mag:
Wenn man aber in dieser Weise eine Tatsache in der Hand hält, entziehen sich doch die anderen, von denen man stets nur einen äußeren Anschein wahrgenommen hat, und wir sehen nichts als unscharf umrissene Silhouetten an uns vorüberziehen, von denen wir sagen, sie bedeuteten dies oder das, es geschehe alles wegen dieser oder jener Person.
-- Die Entflohene, Bd. 3/3, S. 3600
Vermutlich kommt das von einer Überdosis theoretischer Physik, aber für mich klingt das verdammt nach Heisenberg.
In den Jahren 1925-1927, also kurz nach Prousts Tod, formulierte Werner Heisenberg (dessen Wohnhaus in München übrigens 10 Gehminuten von meiner Wohnung entfernt liegt) seine Unschärferelation. In einem quantenmechanischen System gibt es Zustandsgrößen, die man nie gleichzeitig und genau messen kann, so z.B. Ort und Geschwindigkeit eines Teilchens, genau wie Marcel alle Facetten von Albertines Verhalten nie zugleich verstehen kann. Dies bedeutet aber, dass ihre wirklichen Beweggründe (sofern wir von so etwas sprechen wollen) gerade wie der "wirklichen" Zustand des Teilchens sich außerhalb dessen befinden, was wir auch nur möglichweise wissen könnten - alles, was wir darüber sagen können, ist genauso ein Produkt unserer Messung und unserer Fragen, unseres Ansatzes, unserer Theorie und unserer Interpretation. Indem wir sie messen, indem wir Nachforschungen anstellen, indem wir darüber nachdenken, fallen die "Silhouetten" wie die "Wellenpakete" in eine diskrete Vorstellung zusammen - ohne dass wir behaupten könnten, dies sei das "wirkliche" Objekt, der sichere Beweggrund, den unsere Albertine gehabt haben müsse. Oder, wie Heisenberg es in einer Vorlesung einmal formulierte:
We have to remember that what we observe is not nature herself, but nature exposed to our method of questioning.
-- Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science (1958)
Ich persönlich finde das fabelhaft und wünschte, Heisenberg hätte einmal Proust gelesen.
Marcel is thinking of Albertine's former wish of going to a soiree at Verdurins', at which Madmoiselle Vinteuil was supposed to also be present, and of how much he might have misinterpreted that wish:
But then even if we do manage to grasp one fact like this, there are others which we perceive only in their outward appearance, for the reverse of the tapestry, the real side of the action, of the intrigue,—as well as that of the intellect, of the heart—is hidden from us and we see pass before us only flat silhouettes of which we say to ourselves: it is this, it is that; it is on her account, or on some one’s else.
-- The Fugitive
This is probably a symptom of doing too much theoretical physics, but for me that sounds pretty much like Heisenberg.
In the years 1925-1927, shorlty after Prousts death, Werner Heisenberg (whose former home in Munich is only a 10 minutes walk from mine) the Uncertainty principle. In a quantum system there are state variables that can never be mesured exactly at the same instant, as for example position and velocity of a particle, just as Marcel is unable to at the same time understand all facets of Albertines behaviour. But this means, that her real motivation (if we want to speak of such a thing) is just as much outside of the things we could possibly know as the "real" state of the particle - all we could say about it is just as much a result of our measurement and our questioning, our approach, our theory and our interpretation. By measuring them, by making inquiries about them, by merely thinking about them, these "silhouettes" or "wave packets" collaps into discrete ideas - without making it possible to say those ideas were the "real" object, the one and only motivation our Albertine must have had. Or, as Heisenberg once put it in a lecture:
We have to remember that what we observe is not nature herself, but nature exposed to our method of questioning.
-- Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science (1958)
I personally think this is fabulous and I wish Heisenberg had actually read Proust.
Wenn man aber in dieser Weise eine Tatsache in der Hand hält, entziehen sich doch die anderen, von denen man stets nur einen äußeren Anschein wahrgenommen hat, und wir sehen nichts als unscharf umrissene Silhouetten an uns vorüberziehen, von denen wir sagen, sie bedeuteten dies oder das, es geschehe alles wegen dieser oder jener Person.
-- Die Entflohene, Bd. 3/3, S. 3600
Vermutlich kommt das von einer Überdosis theoretischer Physik, aber für mich klingt das verdammt nach Heisenberg.
In den Jahren 1925-1927, also kurz nach Prousts Tod, formulierte Werner Heisenberg (dessen Wohnhaus in München übrigens 10 Gehminuten von meiner Wohnung entfernt liegt) seine Unschärferelation. In einem quantenmechanischen System gibt es Zustandsgrößen, die man nie gleichzeitig und genau messen kann, so z.B. Ort und Geschwindigkeit eines Teilchens, genau wie Marcel alle Facetten von Albertines Verhalten nie zugleich verstehen kann. Dies bedeutet aber, dass ihre wirklichen Beweggründe (sofern wir von so etwas sprechen wollen) gerade wie der "wirklichen" Zustand des Teilchens sich außerhalb dessen befinden, was wir auch nur möglichweise wissen könnten - alles, was wir darüber sagen können, ist genauso ein Produkt unserer Messung und unserer Fragen, unseres Ansatzes, unserer Theorie und unserer Interpretation. Indem wir sie messen, indem wir Nachforschungen anstellen, indem wir darüber nachdenken, fallen die "Silhouetten" wie die "Wellenpakete" in eine diskrete Vorstellung zusammen - ohne dass wir behaupten könnten, dies sei das "wirkliche" Objekt, der sichere Beweggrund, den unsere Albertine gehabt haben müsse. Oder, wie Heisenberg es in einer Vorlesung einmal formulierte:
We have to remember that what we observe is not nature herself, but nature exposed to our method of questioning.
-- Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science (1958)
Ich persönlich finde das fabelhaft und wünschte, Heisenberg hätte einmal Proust gelesen.
Marcel is thinking of Albertine's former wish of going to a soiree at Verdurins', at which Madmoiselle Vinteuil was supposed to also be present, and of how much he might have misinterpreted that wish:
But then even if we do manage to grasp one fact like this, there are others which we perceive only in their outward appearance, for the reverse of the tapestry, the real side of the action, of the intrigue,—as well as that of the intellect, of the heart—is hidden from us and we see pass before us only flat silhouettes of which we say to ourselves: it is this, it is that; it is on her account, or on some one’s else.
-- The Fugitive
This is probably a symptom of doing too much theoretical physics, but for me that sounds pretty much like Heisenberg.
In the years 1925-1927, shorlty after Prousts death, Werner Heisenberg (whose former home in Munich is only a 10 minutes walk from mine) the Uncertainty principle. In a quantum system there are state variables that can never be mesured exactly at the same instant, as for example position and velocity of a particle, just as Marcel is unable to at the same time understand all facets of Albertines behaviour. But this means, that her real motivation (if we want to speak of such a thing) is just as much outside of the things we could possibly know as the "real" state of the particle - all we could say about it is just as much a result of our measurement and our questioning, our approach, our theory and our interpretation. By measuring them, by making inquiries about them, by merely thinking about them, these "silhouettes" or "wave packets" collaps into discrete ideas - without making it possible to say those ideas were the "real" object, the one and only motivation our Albertine must have had. Or, as Heisenberg once put it in a lecture:
We have to remember that what we observe is not nature herself, but nature exposed to our method of questioning.
-- Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science (1958)
I personally think this is fabulous and I wish Heisenberg had actually read Proust.
danielgruen - 11. Sep, 13:23